2010-12-19

Baklava

Jenny och jag köpte jättegoda syriska baklava på julmarknaden i Lidköping. Ska fortsätta leta efter det receptet.
Tänkte jag skulle prova och hittade två recept som lät bra att blanda. Så här gjorde jag:

(25 bitar)
12 st yufkadegark (hittade färsk) går bra med frysta filodeg
150 g smör, smält
2 msk rapsolja

Fyllning
4 dl nötter (jag hade pekan- och paranötter
2 dl cashewnötter
150 g mandelmassa

Sockerlag
1 dl råsocker
1 dl av min honung
1 dl vatten
skulle nog ha varit gott med citron som i detta recept i Leilas recept var det förslag på apelsinblomsvatten.

Tillagning
Rosta cashewnötterna. Mixa de orostade nötterna tillsammans med mandelmassan och tillsätt sist de rostade cashewnötterna
Pensla en ugnssäker form eller liten långpanna, ca 20x30 cm, med  oljan. Lägg 4-5 ark filodeg i formen och pensla rikligt med smör mellan varje. Fördela hälften av nötblandningen över och platta till.
Lägg på ytterligare 5 ark deg med smör mellan varven.Täck med resten av fyllningen och till sist ett nytt lager av 5 ark deg.
Skär degen (går kanske lättare om den får stå svalt ett tag) i lämpliga trekanter.
Grädda i 175˚C. Skärdegen i rutor eller trekanter. Grädda mitt i ugnen ca 40 min.
Mät upp ingredienserna till sockerlagen i en kastrull. Värm under omrörning och koka 1-2 minuter. Skeda den varma lagen över de gräddade kakorna så att den rinner mellan dem. Sätt in i ugnen ytterligare 5-10 minuter. Låt kakorna kallna innan de lossas från formen.

Jättesöta blev de --- ska nog minska på mängd sockerlag till nästa gång...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar