2010-10-07

Bananpaj

Måste bara spara det här receptet... blir ju en banan över då och då. Tror ändå jag förenklar och gör om receptet lite... var mer ute efter en bra idé egentligen nu när jag städat frysen och hittat frysta bananer att baka av.

(10-12 personer)

Banan och kokos i ljuv harmoni...
Källa: Matklubben

Nedan har jag förenklat och ändrat - så här gjorde jag:

Pajdeg
2 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1/2 dl socker
125 g smör eller margarin
2 msk kallt vatten

Fyllning
4 mogna bananer
1 1/2 dl honung
3 msk potatismjöl
1 tsk vaniljsocker
0,75 dl vispgrädde

Kokostäcke
75 g smör
1 1/4 dl farinsocker
1 msk vetemjöl
1 tsk bakpulver
3 dl kokosflingor
1 ägg

Blanda mjöl och socker och lägg i kylskåpskallt matfett, skuret i små bitar. Finfördela fettet i mjölet till en smulig massa. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Täck botten och kanterna på en osmord pajform. Låt pajskalet vila svalt cirka 15 min. Degen håller då formen bättre vid gräddningen. Nagga bottenplattan med en gaffel.

Mosa bananerna i en skål. Blanda med honung, grädde, vaniljsocker och potatismjöl. Bred ut över bottnen på pajskalet.
Grädda i mitten av ugnen vid 225° i cirka 20 minuter.
Sänk ugnsvärmen till 175°.

Smält smöret till täcket i en kastrull. Tillsätt farinsockret. Blanda mjöl, bakpulver och kokosflingor och rör ner det i smörblandningen. Rör ner ägget. Fördela småklumpar av kokosblandningen jämnt över hela pajfyllningen.

Sätt in pajen i mitten av ugnen igen och grädda cirka 10 minuter tills kokostäcket får färg.

Servera pajen som efterrätt eller till kaffe, gärna med lite vaniljvisp eller vaniljglass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar