2010-10-02

Äppelsylt (äppelmos) - 2 recept

Tagit reda på några av alla äpplen... kokat sylt och gjort äppelkaka. Känner mig lite flitig ;-)
Hittade ett recept på koka sylt som jag minskade de ner och använde mitt syltsocker jag hade i skafferiet...

1 kg äpplen
300 g syltsocker
1 dl vatten
2 tsk citronsaft
(ev natriumbensoat)

Skala och kärna ur äpplena. Skär dem i mindre bitar och lägg i en kastrull. Rör ut citronsyran i vattnet och slå över frukten. Koka äpplena mjuka. Tillsätt socker och koka upp igen och låt moset koka samman tills det är så slät du vill ha sylten/moset.

Tag av från värmen och rör eventuellt i ett kryddmått natriumbensoat. Slå på rengjorda burkar eller låt svalna och packa i plastpåsar för förvaring i frys(i frysen behövs inget konserveringmedel).

2 kg äpplen
1 dl annanasjuice
1 kg syltsocker
2 tsk citronsaft
Denna gång blandade jag allt och kokade sedan i 10-15 minuter. Gillar äppelbitar i sylten och ser bra ut - hoppas den smakar lika gott som den ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar