2010-09-10

Havtorn

Fått drygt 500g havtorn av H - han hade klippt av klasarna från trädet och fryst in. Enkelt att ta bort bären från kvistarna när de fortfarande var frysta. Hans havtorn hade dock fler taggar både än min och än de på Olivia.


Tittade på nätet och hittade det här:

Hur jag gör med nyplockade havtorn

Foto av: Elisa-Beth Stendahl






Så här har jag gjort med mina 500 g havtorn.

Rensat bären.
Mosade därefter bären i ett durkslag (akta ögonen), men upptäckte att jag fick ut mer saft när jag pressade.
Frös in saften i två små askar.

Det som blev kvar, kärnor och skal, torkas nu i min bär- och svamptork i ca 50 grader - får se hur lång tid det tar (Elisa-Beth Stendahl skriver att det tar ungefär en halv dag).

Passar på att torka havtornsblad också -- kanske kan man använda dem i något?

Tänker kanske använd de nyttiga kärnorna till matbröd eller i något för huden...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar